Resep mudah Sup Ayam simple Enak Sederhana

Aneka resep terbaru, enak dan Lezat.

Resep Sup Ayam simple mudah, mantul, praktis. Hari ini saya menyediakan Sup Ayam mengikut apa yang disarankan di pek pembungkusan Rempah Sup Adabi. Bukan cara saya menyediakan sup yang biasa yang mana saya akan tumis darat. Tumis darat ialah saya menumis bawang, halia dan rempah sup terlebih dahulu sebelum dimasukkan ke dalam kuah sup.

Sup Ayam simple Bahan-bahan yang diperlukan pon senang je. Iday guna sup bunjut dalam resepi ini. Suami Iday, Fakhrul Islam memang suka makan Sup Ayam ni. Malam Bunda, sekarang bunda bisa menyajikan resep Sup Ayam simple dengan 11 bahan dan 6 tahapan. Di bawah ini bun cara memasaknya, tolong simak ya bun.

ads/responsive.txt

Bahan bahan Sup Ayam simple

  1. Persiapkan 3 buah : Wortel Import.
  2. Persiapkan 2-3 potong : Dada Ayam (potong kecil2 ya).
  3. Persiapkan Secukupnya : Kol.
  4. Menyiapkan Secukupnya : Daun Bawang.
  5. Siapkan Secukupnya : Daun Seledri.
  6. Persiapkan 1/2 ruas : Jahe geprek.
  7. Siapkan Secukupnya : Air.
  8. Siapkan Secukupnya : Garam, kaldu bubuk.
  9. Siapkan : Bumbu halus :.
  10. Menyiapkan 2 siung : Bawang Putih (goreng terlebih dahulu).
  11. Siapkan Secukupnya : Lada butir.

Jom belajar cara membuat, cara memasak dan download pelbagai resepi yang mudah, simple, ringkas dan sedap di sini. Masukkan air, ayam, kentang, carrot & sup bunjut juga garam secukup rasa. Sangat mudah untuk membuatnya dan yang pasti sedap. Hari ini saya tidak masak kuih, hari ini saya masak sup ayam sebab anak saya memang suka minum sup ayam.

ads/link.txt

Step by Step memasak Sup Ayam simple


ads/responsive.txt
  1. Siapkan bahan2nya, cuci wortel, kol, bawang putih dan jahe.
  2. Siapkan ayam yg sudah direbus terlebih dahulu selama 15 menit tiriskan.
  3. Goreng bawang putih sampai kecoklatan lalu uleg bersama lada.
  4. Didihkan air, masukkan wortel dan ayam terlebih dahulu (supaya ayam mengeluarkan kaldu) rebus selama 15 menit, lalu masukkan bumbu halus & jahe yg digeprek.
  5. Setelah wortel dan ayam matang, masukkan kol, daun bawang, daun seledri, terakhir masukkan garam dan kaldu. Jangan lupa cicipi sebelum diangkat.
  6. Sup ayam hangat siap dinikmati 🙂.

Masukkan sup bunjut dan lada hitam. Yang bestnya sup ayam ni, ia terkenal dengan khasiat terapi dan penyembuhannya. Biasa kan kita tengok nenek-nenek kita atau orang dulu-dulu yang selalu akan masakkan sup ayam ni kalau anak-anaknya sakit. Kemudian kita pun ikut la amalkannya ke atas anak-anak kita pulak. Ini la yang dikatakan budaya turun-temurun.


ads/link.txt