Resep mudah Sup Ayam Sayuran Berempah Mantul Banget

Aneka resep terbaru, enak dan Lezat.

Memasak Sup Ayam Sayuran Berempah mudah, yummy, praktis. Pas kebetulan ada stok sedikit kol, buncis dan wortel dan saya gabung jadi satu dengan ayam, jadilah sup ayam sayuran. Sup Ayam Berempah Selalunya, MM tidak pernah terfikir bahawa membuat sup boleh dicampur dengan rempah, kerana selalunya, MM hanya masak biasa biasa saja. Sup begini memang berkhasiat dan selalunya senang didapati di restoran nasi kandar.

Sup Ayam Sayuran Berempah Pas kebetulan ada stok sedikit kol, buncis dan wortel dan saya gabung jadi satu dengan ayam, jadilah sup ayam sayuran. Saya gunakan rempah sup adabi dan masukkan sedikit kentang, carrot, tomato dan celery. Cukup berempah dan manis yang datang dari sayur-sayuran tadi Sesuai makan bersama nasi mahupun roti. Hai Bunda, saat ini bunda dapat menyiapkan resep Sup Ayam Sayuran Berempah dengan 22 bahan dan 4 tahapan. Di bawah ini bun cara membuatnya, tolong amati ya bun.

ads/responsive.txt

Bahan bahan Sup Ayam Sayuran Berempah

  1. Siapkan 250 gr : dada ayam, potong-potong kecil dan cuci bersih.
  2. Dibutuhkan 1 buah : wortel, kupas dan potong-potong.
  3. Siapkan 10 lonjor : buncis, potong-potong.
  4. Persiapkan Sedikit : kol, potong-potong.
  5. Menyiapkan 1 batang : daun bawang, iris.
  6. Siapkan 1 batang : seledri (pisahkan dengan daunnya), iris.
  7. Siapkan Sejempol : jahe, geprek.
  8. Siapkan 3 cm : kayu manis/secukupnya.
  9. Dibutuhkan 1/2 sdm : bawang merah goreng, remas hingga agak hancur.
  10. Dibutuhkan Secukupnya : garam.
  11. Siapkan 1/4 sdt : gula pasir.
  12. Siapkan 1200 ml : air.
  13. Persiapkan 1/2 sdm : minyak goreng.
  14. Menyiapkan : Bumbu halus : tumis sebentar hingga harum.
  15. Persiapkan 2 siung : bawang putih.
  16. Siapkan 3 butir : cengkeh.
  17. Persiapkan Secukupnya : pala.
  18. Dibutuhkan Secukupnya : merica butiran (saya cuma pake 1 butir).
  19. Persiapkan : Bahan taburan :.
  20. Siapkan Secukupnya : irisan daun bawang.
  21. Menyiapkan Secukupnya : irisan daun seledri.
  22. Dibutuhkan Secukupnya : bawang goreng.

Sup saya hari ini memang sedap terasa seperti sup yang biasa dihidangkan di restoran dan hotel mewah. Tinggal guna kreativiti kita untuk memasukkan sayuran yang lain untuk memastikan ianya adalah hidangan yang berkhasiat. Sup ayam kampung berempah ratus yang berkhasiat dan lazt dimakan. Resepi sup ayam sayur campur ni senang je.

ads/link.txt

Proses memasak Sup Ayam Sayuran Berempah


ads/responsive.txt
  1. Rebus ayam hingga mendidih dan berkaldu sambil disaring jika ada buihnya.
  2. Tambahkan wortel, didihkan lagi hingga wortel setengah matang.
  3. Tuang bumbu halus yang sudah ditumis, beri garam, gula pasir dan remahan bawang merah goreng. Masak hingga wortel empuk.
  4. Masukkan kayu manis, buncis, kol, irisan daun bawang dan barang seledri. Didihkan lagi sebentar. Koreksi rasa, angkat dan sajikan dengan bahan taburan.

Resepi Sup Ayam Istimewa, lebih sedap dan pekat dari biasa kerana tidak menggunakan rempah sup bunjut seperti yang dijual di pasaran dan sebagai ganti, ramuan rempah ratus dimasukkan ke dalam sup ini. Oleh kerana kuah nya yang lebih pekat, sup ini juga sesuai dimakan bersama roti ataupun makaroni berbanding kebiasaan kita makan ia bersama nasi. Atau, sepertimana ramai rakyat Malaysia sudah pasti lebih suka, dengan hidangan besar nasi. Ia juga sedap dimakan untuk santapan tengah hari atau malam bersama lauk-lauk kegemaran seperti sayur-sayuran, daging atau ikan, dan tidak terlupa, nasi! Cara Membuat Sop Ayam Lezat Nikmat - Sop ayam merupakan makanan berkuah yang terbuat dari berbagai jenis sayuran dan ayam.


ads/link.txt